The Strategies Used by Prospective Primary School Teachers in the Process of Problem Solving: The Case of Routine Problem Solving

Rezan Yılmaz

Abstract


The study is aimed to reveal the statuses of prospective primary school teachers relevant to problem solving processes in general sense, it is actually aiming to determine the strategies they use in this process. The study had been realized qualitatively by 126 participants studying at third grade of primary school teaching department of a state university’s faculty of education. The data, obtained through the examination of the solution of a routine problem directed to them, has been analyzed descriptively under stages by the problem solving process of Polya. The results indicate that they are generally using the strategy of guessing and checking, systematic listing and using equations which are incompatible with primary school order whereas; some of them prefer the strategy of reasoning and using diagrams.

Keywords


Problem solving; problem solving strategies; prospective primary school teacher; mathematics education

Full Text:

PDF (Türkçe)

References


Altun, M., Dönmez, N., İnan, H., Taner, M., & Özdilek, Z. (2001). Altı yaş grubu çocukların problem çözme stratejileri ve bunlarla ilgili öğretmen ve müfettiş algıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 211–230.

Altun, M., Bintaş, J., Yazgan, Y., & Arslan, Ç. (2004). İlköğretim Çağındaki Çocuklarda Problem Çözme Gelişiminin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi, Bursa.

Altun, M. (2010). Eğitim fakülteleri ve sınıf öğretmenleri için matematik öğretimi. Bursa: Aktüel Alfa Akademi.

Avcu, S. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel problem çözmede kullandıkları stratejilerin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.

Aylar, E. (2017). Sınıf öğretmeni yetiştirme sürecinde problem çözmeye dair pedagojik alan bilgisine ilişkin çıkarımlar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13(2), 744-759.

Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences. Boston: Allyn and Bacon.

Carlson, M. P., & Bloom, I. (2005). The cyclic nature of problem solving: An emergent mul-tidimensional problem-solving framework. Educational Studies in Mathematics, 58(1), 45–75.

English, L. D., Jones, G. A., Tirosh, D., Lesh, R., & Bartolini Bussi, M. G. (2002). Future issues and direction in international mathematics education research. In L. D. English (Ed.), Handbook of International Research in Mathematics Education (787-812). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Fan, L., & Zhu, Y. (2007). Representation of problem-solving procedures: A comparative look at China, Singapore, and US mathematics textbooks. Educational Studies in Mathematics, 66(1), 61-75.

Gümüş, F. Ö., & Umay, A. (2017). Problem çözme stratejileri öğretiminin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının kavramsal/işlemsel çözüm tercihlerine ve problem çözme performansına etkisi. İlköğretim Online, 16(2), 746-764.

Hammerness, K., Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (2005). Preparing teachers for a changing world. What teachers should learn and be able to do. In L. Darling-Hammond and J. Bransford (Eds), How Teachers Learn and Develop (pp. 358-389), Jossey-Bass: Wiley.

Jonassen, D. H. (2000). Toward a design theory of problem solving. Educational Technology: Research and Development, 48 (4), 63–85.

Kılıç, Ç. (2014). Sınıf öğretmenlerinin problem kurmayı algılayış biçimlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 203-214.

Krulik, S., & Rudnick, J. (1988). Problem solving: A handbook for elementary school teachers. Boston: Allyn and Bacon.

Leikin, R., & Levav-Waynberg, A. (2007). Exploring mathematics teacher knowledge to explain the gap between theory-based recommendations and school practice in the use of connecting tasks. Educational Studies in Mathematics, 66(3), 349-371.

Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2008). Öğretmen yeterlikleri: öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.

Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013a). Ortaöğretim matematik dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.

Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013b). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.

Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2015). İlkokul matematik dersi (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) öğretim programı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.

Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul), Ankara: Milli Eğitim Basımevi.

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (1991). 1991-1992 Handbook: NCTM goals, leaders, and positions. Reston, VA: NCTM.

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.

Olkun, S., & Toluk, Z. (2009). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Maya Akademi.

Pehlivan, C. F. (2011). Matematik problemlerinin çözümünde öğretmen adaylarının kullandıkları stratejilerin ve gösterim şekillerinin analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.

Polya, G. (1957). How to solve it? (2d ed.). New York: Anchor Books.

Posamentier, A. S., & Krulik S. (2008). Problem-solving strategies for efficient and elegant solutions, grades 6-12: A research for the mathematics teacher. California: Corwin Press.

Reys, R. E., Lindquist, M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2014). Helping children learn mathematics. NY: John Wiley & Sons.

Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics. In D. Grouws (Ed.), Handbook for research on mathema-tics teaching and learning (pp. 334-370). New York: Macmillan.

Ulu, M. (2008). Sınıf öğretmeni, sınıf öğretmeni adayı ve 5. sınıf öğrencilerinin dört işlem problemlerini çözmede kullandıkları stratejilerin karşılaştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kocatepe Üniversitesi, Afyon.

Verschaffel, L., De Corte, E., Lasure, S., Van Vaerenbergh, G., Bogaerts, H., & Ratinckx, E. (1999). Learning to solve mathematical application problems: A design experiment with fifth graders. Mathematical Thinking and Learning, 1(3), 195– 229.

Yavuz, G. (2006). Dokuzuncu sınıf matematik dersinde problem çözme stratejileri strateji öğretiminin duyuşsal özellikler ve erişiye etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.

Yazgan, Y., & Bintaş, J. (2005). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin problem çözme stratejilerini kullanabilme düzeyleri: Bir öğretim deneyi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 210–218.

Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Yin, R. K. (2003). Case study researches, design and methods (3rd ed.). California: Sage Publications.




DOI: https://doi.org/10.24106/kefdergi.2360

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Creative Commons License  
 Kastamonu Eğitim'de yayınlanan tüm içerik ve makaleler "Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı" ile lisanslanmıştır.