“The Inquiry-Based Learning” From The View Of Pre-Service Science Teachers

Bekir Güler, Mehmet Şahin

Abstract


Because science lessons include many abstract concepts, students may be directed to memorize them. This situation may not provide a permanent learning for students. Science education curriculum revised in 2013 in order to train science literate individuals favors inquiry-based learning. By inquiry-based learning, it is aimed to help students gain scientific process skills and learn by doing. A major part of this process consists of teachers who are the practitioners of this process. Therefore, their experiences and attitudes towards inquiry-based learning are crucial for an effective implementation of science teaching. In this context, the aim of this study was to investigate pre-service science teachers’ views related to inquiry-based learning. The study was conducted with 40 third-grade pre-service science teachers from a state university during 2014-2015 fall semester. Inquiry-based experiments within the Science Teaching Laboratory Applications course were designed and carried out with the participants. A scale with open-ended questions was used as data collection tool. The findings from the content analysis indicated that teacher candidates had positive attitudes towards inquiry-based learning process and there were some challenges teachers faced during the implementation process. To overcome these difficulties, teacher candidates suggested some solutions for the application process.


Keywords


Inquiry-based Learning; Science Education; Pre-service teachers

Full Text:

PDF

References


Çalışkan, H. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının eleştirel düşünme becerisine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 57-70.

Çelik, K. (2012). Canlılarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinin araştırmaya dayalı öğrenme yöntemi ile işlenmesinin öğrencilerin akademik başarılarına, bilimsel süreç becerilerine ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Ün-iversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

Duban, N. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersinin sorgulamaya dayalı öğrenme yak-laşımına göre işlenmesi: bir eylem araştırması. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

Gençtürk, H. A. & Türkmen, L. (2007). İlköğretim 4. sınıf fen bilgisi dersinde sorgulama yöntemi ve etkinliği üzerine bir çalışma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 277-292.

Kazempour, M. (2009). Impact of inquiry-based professional development on core conceptions and teaching practices: A case study. Science Educator, 18(2), 56-67.

Lundstrom, M., Jönsson, A. & Nilsson, K. (2014). Teachers’ experiences from in-service education about inquiry-based science education. Nordic Research Symposium on Science Education 2014: Inquiry-based Science Education in Technology-rich Environments, Hel-sinki, Finland, June 4-6, 2014.

Marlow M. ve Stevens, E. (1999). Science teachers attitudes about inquiry-based science. Annual Meeting of The National Association of Research in Science Teaching, Boston, MA, March 28-31, 1999.

M. E. B. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB.

Nowicki, B. L., Sullivan-Watts, B., Shim, M. K., Young, B., Pockalny, R. (2013). Factors influencing science content accuracy in elementary inquiry science lessons. Research in Science Education, 43, 1135-1154.

Oğuz Ünver, A. ve Yürümezoğlu, K. (2014). Primary science students’ approaches to inquiry-based learning. International Online Journal of Primary Education, 3(2), 76-84.

Parim, G. (2009). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinde fotosentez, solunum kavramlarının öğrenilmesine, başarıya ve bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesinde araştırmaya dayalı öğrenmenin etkileri. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Sakar, Ç. (2010). Araştırmaya dayalı kimya öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumları üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.

Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Wood, W. B. (2003). Inquiry-based undergraduate teaching in life sciences at large research universities: A perspective on the boyer commision report. Cell Biology Education, 2, 112-116.

Wu, H. K. and Hsieh, C. E. (2006). Developing sixth graders‘ inquiry skills to construct explanations in inquiry-based learning environments. International Journal of Science Edu-cation, 28(15), 1289-1313.

Wu, P.L., Wu, L.C., Shih, W.L. & Wu, M.L. (2014). A comparison study on the influence of implementing inquiry-based instruction on science learning motivation and interest. Asian Journal of Management Sciences & Education, 3(3), 74-82.




DOI: https://doi.org/10.24106/kefdergi.2146

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Creative Commons License  
 Kastamonu Eğitim'de yayınlanan tüm içerik ve makaleler "Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı" ile lisanslanmıştır.