Philosophy’s Contribution to Students Private and Professional Lives

Sibel KİBAR

Abstract


This study aims to measure and evaluate the contribution of philosophy program of Kastamonu University’s Department of Philosophy to philosophy graduates’ private and professional lives. The study was made entirely of graduates who were reached and accepted the interview (77 of 110 graduates who graduated in 2013, 2014 and 2015, equals to 70%). This interview consists of twenty five questions in order to understand if having a philosophy major has advantages or disadvantages in their both private and professional lives. Most graduates complain about the difficulties they face during the job hunting processes. However, the percentage of those who cannot find a job in the private sector is relatively low. Difficulties, being experienced by the graduates of the department of philosophy, cannot be considered separate from the employment of the graduates of other departments in the Faculty of Arts and Sciences. As the study suggests, the graduates of philosophy department have been successful and preferred staff in their jobs. This study has confirmed the assumption that “minds that are not limited within the narrow boundaries of a profession” can be successful in their private and professional lives.


Keywords


Felsefe lisans eğitimi; felsefe mezunlarının istihdam sorunu; felsefenin işlevi; felsefe bölümlerinin sorunları

Full Text:

PDF (Türkçe)

References


American Philosophical Association. (2002). A non-academic career? Erişim adresi: https://www.apaonline.org/page/nonacademic

American Philosophical Association. (2008). Statement on the role of philosophy programs in higher education. Erişim adresi: https://www.apaonline.org/page/role_of_phil

Anders, G. (2016, 11 Eylül). Good news liberal-arts majors: Your peers probably won’t outearn you forever. The Wall Street Journal. Erişim adresi: https://www.wsj.com/articles/good-news-liberal-arts-majors-your-peers-probably-wont-outearn-you-forever-1473645902

Avrupa Yükseköğrenim Komisyonu. (2012). Quality and relevance in higher education. Erişim adresi: http://ec.europa.eu/education/policy/higher-education/quality-relevance_en

Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma-yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Çelik, S. (2014). Üniversitelerde felsefe lisans eğitimi. T. Ketenci ve C. M. Tosun (Yay. Haz.). Yükseköğretimde felsefe eğitimi içinde (s. 67-79). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.

Çotuksöken, B. (2014). Felsefe mezunlarının istihdamı. T. Ketenci ve C. M. Tosun (Yay. Haz.). Yükseköğretimde felsefe eğitimi içinde (s. 111-125). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.

Çotuksöken, B. (2016, 12 Mart). Temel bilimler zihni mesleğe hazırlıyor. Hürriyet Gazetesi. Erişim adresi: http://www.hurriyet.com.tr/egitim/temel-bilimler-zihni-meslege-hazirliyor-40067644

Erdem, H. H. (2014). “Öğretmenlik Sertifika Programı ve Felsefe Bölümü Mezunlarının İstihdam Sorunu ”. T. Ketenci ve C. M. Tosun (Yay. Haz.). Yükseköğretimde felsefe eğitimi içinde (s. 125-129). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.

Horizon 2020 – Work Programme 2014-2015. (2015). Science with and for Society, (European Commission Decision C (2015) 2453, 17 Nisan. Erişim adresi: https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/wp/2014_2015/main/h2020-wp1415-swfs_en.pdf

İnam, A. (2009). “Felsefe Mezunlarının Sorunları”. Felsefe Yazın. 15 (s. 66-67).

Kafadar, O. (2000). Türkiye’de kültürel dönüşümler ve felsefe eğitimi, İstanbul: İz Yayıncılık.

Karakuş, R. (ed.) (2011). III. Felsefe çalıştayı: Değişen üniversite ve felsefe eğitimi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yay.

Ketenci T. ve Tosun C. M. (ed.) (2014). Yükseköğretimde felsefe eğitimi. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.

Kılıç, Y. (2014). Felsefe bölümlerinde lisans eğitimi. T. Ketenci ve C. M. Tosun (Yay. Haz.). Yükseköğretimde felsefe eğitimi içinde (s. 55-67). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.

Kuçuradi, I. (2014). Yükseköğretimde felsefe eğitimi. T. Ketenci ve C. M. Tosun (Yay. Haz.). Yükseköğretimde felsefe eğitimi içinde (s. 17-21). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.

Light, J. (2011, 4 Ocak). The best and worst jobs 2011. The Wall Street Journal. Erişim adresi: https://www.wsj.com/articles/SB10001424052748704723104576062173458318658

Needleman, S. E. (2010, 5 Ocak). The best and worst jobs 2010. The Wall Street Journal. Erişim adresi: https://www.wsj.com/articles/SB10001424052748703580904574638321841284190

Özbek, S. (2014) Üniversitede felsefe bölümlerinin geleceği. T. Ketenci ve C. M. Tosun (Yay. Haz.). Yükseköğretimde felsefe eğitimi içinde (s. 233-239). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.

Stanford University, Philosophy Department. (2018). Why philosophy? Erişim adresi: https://philosophy.stanford.edu/about/why-philosophy

Starkie, E. G. (2008). Core elements of the European (higher) education policy: Market-driven restructuring or impetus for intercultural rapprochement? International Review of Education, 54 (3/4), 409-425. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=EJ801024

Tepe, H. (2013). “UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve üniversitelerde felsefe eğitimi. T. Ketenci ve C. M. Tosun (Yay. Haz.). Yükseköğretimde felsefe eğitimi içinde (s. 25-28). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.

Unat, Y. (2014). Kastamonu Üniversitesi felsefe bölümü ve felsefe bölümlerinde sorunlar ve çözüm önerileri. T. Ketenci ve C. M. Tosun (Yay. Haz.). Yükseköğretimde felsefe eğitimi içinde (s. 105-111). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.

University of Kentucky Department of Philosophy (2018) Where can philosophy take me?. Erişim adresi: https://philosophy.as.uky.edu/where-can-philosophy-take-me

University of North Carolina at Chapel Hill Department of Philosophy (2014). Why major in philosophy?. Erişim adresi: http://philosophy.unc.edu/undergraduate/the-major/why-major-in-philosophy/

University of Florida Department of Philosophy (2018). What is the use of philosophy?. Erişim adresi: http://www.phil.ufl.edu/ugrad/whatis/whatuse.html

University of Florida Department of Philosophy (2018). Valuing philosohy education. erişim adresi: http://www.phil.ufl.edu/events/value.html

Willamette University, Department of Philosophy (2018). What can I do with a philosophy major?. Erişim adresi: http://www.willamette.edu/cla/philosophy/practical/




DOI: https://doi.org/10.24106/kefdergi.3376

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


indexed by TR-DİZİN, DOAJ, SOBİAD

 


Creative Commons License  
 Kastamonu Eğitim'de yayınlanan tüm içerik ve makaleler "Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı" ile lisanslanmıştır.