ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN OYUN OYNAMA ALIŞKANLIKLARININ UZAMSAL BECERİLERİNE ETKİSİ

Kürşat Volkan ÖZCAN, Murat AKBAY, Türkan KARAKUŞ

Abstract


Bu çalışmanın amacı teknoloji kullanımının yaygınlaşması ve bilgisayar ortamlarında görselliğin artmasının uzamsal beceriye olan etkisini incelemektir.  Bu amaçla iki farklı üniversitede öğrenim gören 108’i kadın, 92’si erkek toplam 200 öğrenciden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak demografik bilgilerin toplandığı ve Zihinsel Döndürme Testi (ZDT) ile Uzamsal Görselleştirme Testini (UGT) içeren üç bölümlük bir form kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, uzamsal beceri ile bilgisayar kullanma deneyimi ve oyun oynama deneyimleri arasında pozitif yönde bir korelasyon olduğu belirlenmiştir. Uzamsal becerinin geliştirilmesine yönelik birçok yöntem bulunduğu ve akademik başarı da dâhil olmak üzere birçok beceriye etkisi olduğu için bu becerinin geliştirilmesinin önemli olduğu söylenebilir.

 

EFFECTS OF GAMING HABITS OF UNIVERSITY STUDENTS ON THEIR SPATIAL SKILLS

As spatıal skills are being used in many areas effectively ,it is important to develop it.The aim of this work is to study the effect of widespread use of technology and increased visuals in computing environments on spatial skills.. So data was collected from 200(108 female,92 male) students studying in two different universities. A 3-part form consisting of demographic information, Mental Rotation Test and spatial visualization test was used as data collection tool . As a result of research, it is seen that sptial skill doesn’t show any difference according to genders but it does according to faculties students study in.When the findings are analyzed, it is determined that there is a positive correlation between spatial skill ,computing experience and gaming experince.It can be said that there are many methods to develop spatial skill and it is important to dvelop this skill as it affects many skills including academic achievement.


Keywords


Uzamsal beceri, Oyun deneyimleri, Zihinsel Döndürme, Uzamsal görselleştirme

Full Text:

PDF (Türkçe)

References


Akbulut, Y. (2010). Sosyal Bilimlerde SPSS Uygulamaları: İdeal Kültür Yayıncılık.

Bannatyne, A. (2003). Multiple Intelligences. Bannatyne Reading, Writing, Spelling and Language Program. (2013 Aralık 30)

Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.

Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bi-limsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara, Syf: 23

Caissie, A., Vigneau, F., & Bors, D. (2009). What Does The Mental Rotation Test Mea-sure? An Analysis of İtem Difficulty and İtem Characteristics. The Open Psychology Journal, 2, 94-102.

Clements, D. and Battista, M. (1992). Geometry and Spatial Reasoning. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning pp. 420-464, Toronto: Macmillan.

Çankaya, S., & Karamete, A. (2008). Eğitsel Bilgisayar Oyunlarının Öğrencilerin Ma-tematik Dersine ve Eğitsel Bilgisayar Oyunlarına Yönelik Tutumlarına Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 115-127.

Debarnot, U., Piolino, P., Baron, J. & Guillot, A. (2013). Mental Rotation: Effects of Gender, Training and Sleep Consolidation. Plos ONE, 8(3), 1-8. doi:10.1371/journal.pone.0060296.

Denworth, L. (2013). Brain-Changing Games. Scientific American Mind, 23(6), 28.

Do, T. V., & Lee, J. W. (2009). A Multiple-Level 3D-LEGO Game In Augmented Reality For İmproving Spatial Ability. In Human-Computer Interaction. Interacting in Vari-ous Application Domains (pp. 296-303). Springer Berlin Heidelberg.

Doğusoy, B., & İnal, Y. (2006). Çok Kullanıcılı Bilgisayar Oyunları ile Öğrenme. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi, 7-9.

Gurny, H. G. (2003). High school students' performance on Vandenberg's Mental Rota-tions Test: Art ability, gender, activities, academic performance, strategies, and easy of taking the test. Unpublished Master’s Thesis, College of New Rochelle, New York.

Gürcan, A., Özhan, S., & Uslu, R. (2008). Dijital Oyunlar ve Çocuklar Üzerindeki Etkile-ri. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Ankara, 1-50.

Heil, M., Jansen, P., Quaiser-Pohl, C., & Neuburger, S. (2012). Gender-Specific Effects of Artificially Induced Gender Beliefs in Mental Rotation. Learning And Individual Differences, 22(3), 350-353.

Jansen, P., Kellner, J., & Rieder, C. (2013). The Improvement of Mental Rotation Per-formace in Second Graders after Creative Dance Training. Creative Education, 4(6), 418-422. doi:10.4236/ce.2013.46060

Jansen, P. P., Schmelter, A. A., Quaiser-Pohl, C. C., Neuburger, S. S., & Heil, M. M. (2013). Mental Rotation Performance in Primary School Age Children: Are There Gender Differences in Chronometric Tests? Cognitive Development, 28(1), 51-62.

Jiu, C., Laiqi, Y., Guangxiong, L., Yan, Z., Xinqu, W., Wentao, M., & Zihe, D. (2012). Eventrelated Potentials During Mental Rotation Tasks in Patients With First-Episode Depression. Shanghai Archives of Psychiatry, 24(4), 208-216. doi:10.3969/j.issn.1002-0829.2012.04.005

Karasar N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım: Ankara. Syf: 81.

Köksal, M. S. (2006). Kavram Öğretimi ve Çoklu Zekâ Teorisi. Kastamonu Eğitim Der-gisi, 14(2), 473-480.

Kurt, M. (2002). Görsel-Uzaysal Yeteneklerin Bileşenleri. Klinik Psikiyatri, 120-125.

Lowrie, T., & Jorgensen, R. (2011). Gender Differences in Students' Mathematics Game Playing. Computers & Education, 57(4), 2244-2248.

Maeda, Y., & Yoon, S. (2013). A Meta-Analysis on Gender Differences in Mental Rota-tion Ability Measured by the Purdue Spatial Visualization Tests: Visualization of Ro-tations (PSVT:R). Educational Psychology Review, 25(1), 69-94.

Martin-Dorta, N., Sanchez-Berriel, I., Bravo, M., Hernandez, J., Saorin, J., & Contero, M. (2013). Virtual Blocks: A Serious Game For Spatial Ability İmprovement On Mo-bile Devices. Multimedia Tools and Applications, 1-21. doi:10.1007/s11042-013-1652-0

Martin-Gutiérrez, J., Saorín, J., Martín-Dorta, N., & Contero, M. (2009). Do Video Ga-mes Improve Spatial Abilities of Engineering Students?. International Journal of En-gineering Education, 25(6), 1194-1204.

Meneghetti, C., De Beni, R., Gyselinck, V., & Pazzaglia, F. (2013). The Joint Role of Spatial Ability and Imagery Strategy in Sustaining the Learning of Spatial Descripti-ons under Spatial Interference. Learning and Individual Differences, 2432-41.

Nuhoğlu, P., & Akkoyunlu, B. (2012). The Adaptation Study Of The Object-Spatial Imagery and Verbal Questionnaire Into Turkish. H. U. Journal of Education, 42, 299-309.

Okagaki, L., & Frensch, P. A. (1994). Effects of Video Game Playing On Measures of Spatial Performance: Gender Effects in Late Adolescence. Journal of Applied Deve-lopmental Psychology, 15(1), 33-58.

Olkun, S., & Altun, A. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Deneyimleri ile Uzamsal Düşünme ve Geometri Başarıları Arasındaki İlişki. The Turkish Online Jo-urnal of Educational Technology, 2(4), 86-91.

Pallrand, G. J., & Seeber, F. (1984). Spatial Ability and Achievement in İntroductory Physics. Journal of Research in Science Teaching, 21(5), 507-516.

Passig, D., & Eden, S. (2001). Virtual Reality As A Tool For İmproving Spatial Rotation Among Deaf and Hard-Of-Hearing Children. CyberPsychology & Behavior,4(6), 681-686.

Peters, Michael, et al. "A Redrawn Vandenberg and Kuse Mental Rotations Test-Different Versions and Factors That Affect Performance." Brain and cognition 28.1 (1995): 39-58.

Rafi, A., Samsudin, K. A., & Said, C. S. (2008). Training in Spatial Visualization: The Effects of Training Method and Gender. Educational Technology & Society, 11(3), 127-140.

Shepard, R. N. (1978). The Mental Image. American Psychologist, 33(2), 125.

Sorby, S. A. (2009). Developing 3-D Spatial Visualization Skills. Engineering Design Graphics Journal, 63(2).

Subrahmanyam, K., & Greenfield, P. M. (1994). Effect of Video Game Practice On Spatial Skills in Girls and Boys. Journal Of Applied Developmental Psychology, 15(1), 13-32.

Tekin, A. T. (2007). Dokuzuncu ve On Birinci Sınıf Öğrencilerinin Zihinde Döndürme ve Uzamsal Görselleştirme Yeteneklerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Yayın-lanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Turğut, M. (2007). İlköğretim 2. kademe öğrencilerinin uzamsal yeteneklerinin ince-lenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.

Turğut, M., & Yenilmez, K. (2012). Matematik Öğretmeni Adaylarının Uzamsal Görsel-leştirme Becerileri. Journal of Research in Education and Teaching, 2, 243-252.

Weckbacher, L., & Okamoto, Y. (2012). Spatial Experiences of High Academic Achie-vers: Insights From a Developmental Perspective. Journal For The Education of The Gifted, 35(1), 48-65. doi:10.1177/0162353211432038.

Wanzel, K. R., Hamstra, S. J., Caminiti, M. F., Anastakis, D. J., Grober, E. D., & Reznick, R. K. (2003). Visual-spatial ability correlates with efficiency of hand motion and suc-cessful surgical performance. Surgery, 134(5), 750-757.

Yang, J. & Chen, S. (2010). Effects of Gender Differences And Spatial Abilities Within A Digital Pentominoes Game. Computers and Education, 55(3), 1220-1233. doi:10.1016/j.compedu.2010.05.019.

Yıldız, B. (2009). Üç-Boyutlu Sanal Ortam ve Somut Materyal Kullanımının Uzamsal Görselleştirme ve Zihinsel Döndürme Becerilerine Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.

Yıldız, B., & Tüzün, H. (2011). Effects Of Using Three-Dimensional Virtual Environ-ments and Concrete Manipulatives On Spatial Ability. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Hacettepe University Journal of Education (41), 498-508.

Yingli, L. & O'Boyle, M. (2013). How Sex and College Major Relate To Mental Rota-tıon Accuracy and Preferred Strategy: An Electroencephalographıc (Eeg) Investıga-tıon. Psychological Record, 63(1), 27-42.

Yurt, E. & Sünbül, A.M., (2011). Sanal Ortam ve Somut Nesneler Kullanılarak Gerçek-leştirilen Modellemeye Dayalı Etkinliklerin Uzamsal Düşünme ve Zihinsel Çevirme Becerilerine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12(3), 1975-1992.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


indexed by TR-DİZİN, DOAJ, SOBİAD

 


Creative Commons License  
 Kastamonu Eğitim'de yayınlanan tüm içerik ve makaleler "Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı" ile lisanslanmıştır.