Developing on Educational Administrators’ 21st Century Skills Scale: Study of Validity and Reliability

Süheyla Bozkurt, Ömür Çoban, Adnan Kan

Abstract


The aim of the study is to develop a valid and reliable scale for the assessment of the 21st Century skills of educational administrators. 21st Century skills is determined according to the classification in the literature. The content validity of the scale was obtained through the assessment of the items that were formed based on the literature by six experts. The study was carried out among 361 teachers working in schools. To achieve this aim, the 21st Century skills of the educational administrators were tested via Confirmatory Factor Analysis. At the end of the study, a valid and reliable scale that can be used for assessing the skills of 21st Century educational administrators was improved.


Keywords


Educational administrators’ 21st skills, learning and innovation skills, literacy skills, life and career skills

Full Text:

PDF (Türkçe)

References


Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Karaköse, T. (2012). Okul Yöneticilerinin Yeterliklerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri (Kütahya İli). Eğitim ve Bilim, 160-175.

Akın, U. (2014). Okul Müdürlerinin İnisiyatif Alma Düzeyleri ile Öz-Yeterlikleri Arasındaki İlişki. Educational Administration: Theory and Practice, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(2), s. 125-149.

Beyerlein, M. a. (1994). Theories of self-managing work teams. Greenwich: JAI Press.

Bozkurt, S., & Aslanargun, E. (Ağustos 2015). Okul Müdürlerinin Öğretim Programlarının Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).

Bringham, A. (1998). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi (2. b.). (A. F. Oğuzkan, Çev.) Ankara: MEB.

Brown, T. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Publications.

Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA.

Ceylan, C. (2001). Örgütler için esneklik performans modeli oluşturulması ve örgütlerin esneklik analizi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü .

Child, D. (1975). The essentials of factor analysis. London: Rinehart & Winston.

Cottrell, S. (2005). Critical thinking skills: developing effective anaysis and argument. New York: Palgrave McMillan.

Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem A.

Demiralay, R., & Karadeniz, Ş. (2008). İlköğretimde yaşam boyu öğrenme için bilgi okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesi: B6 modeli. İkinci Uluslararası Gelecek için Öğrenme Alanında Yenilik Konferansı: e-ögrenme (s. 89-117.). İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Demirel, Ö. (1999). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A.

Department of Defense Education Activity-DODEA-. (2014). The 21st Century Principal.

EBA. (2016). img.eba.gov.tr. adresinden alınmıştır

Hoyle, R. H. (1995). Formulating clinical research hypotheses as structrucal equation models: A conceptual overview. Journal of Counsulting and Clinical Psychology, 62( 3), 429-440.

Jöreskog, K. G. (1993). Lisrel 8: Scructural equation modeling with simplis command language. Lincolnwood: Scientific Software International.

Kline, R. (2005). Principles and practice of scructural equation modelling. New York: Guilford Publications.

Milner, R. (1989). Communication and concurrency. London: Prentice Hall.

Odabaşı, F. (2016, 3 15). Toplumsal etkiler ve teknoloji okuryazarlığı. http://home.anadolu.edu.tr/~fodabasi/doc/ty2.swf . adresinden alınmıştır

Özgenç, Ö. (2012). Çalışma yaşamında işbirliği. Ankara: ILO.

P21. (2016, 03 14). http://www.p21.org/storage/documents/P21_arts_map_final.pdf.

Pacific Policy Research Center. (2010). 21st century skills for students and teachers. Honolulu: Kamehameha Schools, Research & Evaluation Division.

Partnership. (2011). Framework for 21st Century Learning. 01 13, 2017 tarihinde http://www.p21.org/. adresinden alındı

Partnership for 21st Century Skills. (2008). 21 st. century skills, education and competitiveness. Tucson, AZ: Author.

RTÜK. (2016). 03 03, 2016 tarihinde http://www.medyaokuryazarligi.org.tr. adresinden alındı

Schater, M. (2000). When Accountability Fails: A Framework for Diagnosis and Action Policy Brief . Canada: Institue on Governance.

Schumacker, R. L. (2004). Abeginner's guide to structural equation modeling. Hillsdale,NJ: Erlbaum.

Shaw, A. (2004). About the 21st century and education.21st century school-professional staff development and curriculum design. Ocak 2016 tarihinde 21st century schools: http://www.21stcenturyschools.com/index.html adresinden alındı

Silva, E. (2008). Measuring Skills For The 21st Century. Washington DC: Education Sector Reports.

Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünce. İstanbul: Evrim Yayınları.

Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.

Şimşek, Ö. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks.

Tabachnick, B. &. (2001). Using Multivariate Statistics. USA: Allyn& Bacon.

Torrance, E., & Ball, O. E. (1974). Torrance tests of creative thinking. Benselville: Norm Technical Manual Scholastic Testing Servize, Inc.

TTKB. (2016, 03 15). http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/nedir.html. adresinden alınmıştır

Türk Dil Kurumu Sözlüğü. (2015).

Webster. (2016). http://www.merriam-webster.com/.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Creative Commons License  
 Kastamonu Eğitim'de yayınlanan tüm içerik ve makaleler "Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı" ile lisanslanmıştır.